Kilka ostatnich tygodni chodził mi po głowie temat jak to było w moim przypadku. Nie wiem czy większość ludzi popełnia takie błędy, ale jeśli znajdziesz tutaj coś dla siebie to czas dokonać zmian.
1. Niezbadanie rynku
- produkt
-konkurencja
-otoczenie
-przepisy prawne
-prawa rządzące konkretnym rynkiem
-określenie wielkości popytu
2. Wypuszczenie usługi zanim jest gotowa
3. Wypuszczenie usługi zbyt późno- bo chcemy, żeby była idealna
4. Koncentracja na produkcie, a nie na jego sprzedaży (dopieszczanie produktu do chwili bankructwa)
5. Brak umiejętności sprzedażowych
6. Nie określenie jasnych warunków współpracy z:
-kontrahentami
-współpracownikami
-klientami
-grupą wsparcia*
7. Brak doświadczenia branżowego
8. Brak doświadczenia w ogóle
9. Brak odłożonej bezpiecznej rezerwy na pokrycie kosztów życia na minimum 12 miesięcy
10. Brak systematyczności
11. Zły - zbyt wolny, niepewny przepływ informacji w firmie
12. Brak mentora, od którego się możemy uczyć
13. Słomiany zapał- odpuszczamy za szybko
14. Stalowy zapał- robimy coś dalej, tak samo, ale oczekując innego rezultatu, brniemy ślepo w te same błędy
15. Nie bycie na bieżąco z sytuacją na rynku
16. Nie dbanie o kluczowych klientów
17. Robienie małych klientów, na granicy opłacalności, a brak koncentracji na obsługiwaniu 5-10 klientów, które zapewni nam stały zysk co miesiąc
18. Niebudowanie rezerwy finansowej na czarną godzinę i brak gotówki na "bezpiecznym koncie"
19. Nieograniczanie ryzyka
20. Brak klientów "na wejściu", którzy pokryją nam koszty stałe
21. Nieograniczanie kosztów stałych, pomimo, że często jest to bardzo łatwe
* grupa wsparcia stanowi grupę przedsiębiorców, znajomych, z którymi powinno się utrzymywać stały kontakt i wymieniać informacjami oraz polecać ich klientom.
no i wiadomo jakie strony lubisz, daj linka ;)
OdpowiedzUsuńDzięki Maciek za wykład na Politechnice
OdpowiedzUsuńsuper zebrałeś wszystko do kupy i potrafiłeś zaangażować słuchaczy! To były konkrety!
Pozdrawiam i twórczej pracy życzę
Dominik
http://www.kleszyk.tel